Näin hoidat kipukoukulla

Katso ohjeet myös videolla


Lapaluun seutu

Ota kiinni kaksin käsin ja nosta kipukoukku olan yli. Laita koukun pää lavan viereen ja painele selkää venyttäen lihasta. Siirrä koukunpäätä ylös, alas tai sivulle parin sentin välein.

Kipukohdan löytyessä saat parhaan tehon, kun vedät alaviistoon ja samalla työnnät kahvasta ulospäin kuvan nuolten osoittamalla tavalla. Tuo kyynärpäät lähelle kylkiä ja ranteet varren alle, niin saat voiman suunnattua oikein ja enemmän tehoa painallukseen. Paina lihasta yhtäjaksoisesti 10- 30 sekuntia kunnes kipu alkaa hellittää. Voit myös pyörittää olkapäätä pitäen koukunpäätä lihaksessa. Tämä rentouttaa lihaksia akupainannan jälkeen.


Trapezius- eli epäkäslihas

Trapeziuslihasten käsittelyssä työ tehdään ylemmällä kädellä painamalla kohta kohdalta lihasta pumppaavalla otteella.Näin saadaan lisää elastisuutta lihakseen ja energiat virtaamaan paremmin. Samalla pään kääntösäde kasvaa. Koukun vartta kääntämällä sivulle saadaan käytyä läpi koko niska.


Kallonpohja ja niska

Katso käsien ote. Aseta koukunpää kallonrajaan niskalihasten kiinnityskohdalle ja paina sopivalla voimakkuudella kevyin, pyörivin liikkein. Näin voidaan vapauttaa verenkiertoa pään alueella. Päänsärky, huimaus ym. lievenevät, kun aivot saavat paremmin happea. Kallonpohjassa sijaitsevat silmähermo-keskukset tulevat myös hoidettua samalla.


Niska ja kaula

Aseta koukku ”kelausasentoon” ja ota kuvan esittämä ote. Käytä koukun kaarevaa osaa keinuvalla liikkeellä ja sopivalla voimakkuudella paikkaa vaihtaen.


Rintalihas

Kuten edellisessä kuvassa , mutta nyt käsitellään solisluun alapuolella oleva, usein hyvinkin kireä lihasryhmä. Samalla tavalla voidaan käsitellä pallea, vatsan seutu sekä reisi- ja pohjelihakset.


Olkapään alue

Itsehoitoväline Kipukoukku vetreyttää olkapään takana olevat lihakset. Ota hoidettavalla kädellä koukun nivelpultista kiinni. Aseta koukku kainalon taakse ja paina varresta. Voima siirtyy edestä taakse. Koukuta kipeydet painelemalla pois. Kätesi nousee ja liikkuu paremmin.


Selkä

Koukulla saa erinomaisesti hierottua selän koko pituudelta. Paina ja vedä vartta itsesi suuntaan (kuva) tai ota koukun lavasta kiinni ja pyöritä päätä kipeässä kohdassa.


Iskias ja pakarat

Kuvan osoittamalla tavalla ja voimakkaalla painalluksella päästään taakse syviinkin lihasryhmiin. Työ tehdään molemmilla käsillä liikutellen koukkua sen mukaan, mikä ”makeimmalta” tuntuu. Samalla otteella voidaan käsitellä selän ja jalkojen lihaksia sekä lihasten kiinnityskohtia. Kainalon alta tulevalla koukulla saadaan laukaistua pitkät selkälihakset sekä jännitykset lapaluun ja olkapään lihaksissa.


Reidet ja pohkeet

Tekemällä koukusta rengas voidaan rentouttaa reidet ja pohkeet. Koukun varsi tulee jalkojen välistä kuvan osoittamalla tavalla. Lihaksia hierova kahdeksikkomainen pyöritys tehdään yhden käden rennolla otteella. Koukunpää laitetaan ristiin pohkeen ollessa pieni, isomman jalan kohdalla koukku jää auki. Tärkeintä kuitenkin on, että koukun molemmat päät saadaan otteeseen.


Jalkapohjat

Kipukoukun ominaisuus ”television lisälaitteena” pääsee parhaiten oikeuksiinsa tehtäessä ”vyöhyketerapiaa” eli käsiteltäessä jalkapohjan akupisteitä. Vedetään koukkua jalkapohjan kipeitä kohtia päin tai sama asento lattiaa vasten.